Звернення СОУ щодо обмеження прав військовослужбовців на участь в діяльності громадських організацій і профспілок

соу

Звернення
Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України щодо законодавчої ініціативи з обмеження прав військовослужбовців на участь в діяльності громадських організацій і професійних спілок.

Всеукраїнська громадська організація Спілка офіцерів України поінформована про те, що 29 квітня 2021 року до Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України внесений Проект Закону України №5448 “Про внесення змін до Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімейˮ щодо заохочення громадян України до проходження військової служби за контрактом, поліпшення соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей, захисту військовослужбовців в інформаційному просторі та збереження їх репутації як політично неупередженихˮ.
В цілому підтримуючи основні новели законопроекту, Спілка офіцерів України звертає увагу на наступне.
Суб’єкт законодавчої ініціативи пропонує ч.6 ст.5 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімейˮ викласти в редакції, яка дозволяє військовослужбовцям бути членами громадських об’єднань, статутні положення яких не суперечать засадам діяльності військових формувань, і брати участь у їхній роботі у вільний від виконання обов’язків військової служби час. При цьому передбачається позбавити права військовослужбовців створювати громадські об’єднання відповідно до законодавства України.
Водночас, ст.5¹ “Політична неупередженістьˮ передбачається встановити імперативну заборону військовослужбовцям бути членами, зокрема, “будь-яких … громадських організацій, професійних спілок та брати участь в їхній діяльностіˮ, містить вимогу припиняти членство в них на період служби та забороняється демонструвати своє ставлення до них під час служби.
З такими пропозиціями Спілка офіцерів України не може погодитись через такі мотиви.
По-перше, діяльність громадських організацій та професійних спілок не є політичною діяльністю, її не можна ототожнювати з політичною діяльністю політичних партій, вона регламентується відповідними законами України і має дуже опосередковане відношення до політичної неупередженості.
По-друге, в країні діє низка громадських організацій, які на добровільних засадах об’єднують військовослужбовців, і які ставлять перед собою конкретні цілі щодо демократичного цивільного контролю над складовим сектору безпеки та оборони, соціального і правового захисту своїх членів, участі у національно-патріотичному вихованні тощо. Громадські організації патріотичного спрямування, зокрема, які об’єднують військовослужбовців, своєю діяльністю вже довели свою ефективність і відданість Україні та її вибору, мають відповідний організаційний та інтелектуальний потенціал, створюють умови для продовження соціальної активності ветеранів, людей старшого віку. Ми вважаємо нераціональним обмежувати право громадян у погонах на участь у суспільному житті та діяльності складових громадянського суспільства.
Третє. Накопичений світовий досвід забезпечення прав громадян у погонах на участь в асоціаціях ( ст. 20 Загальної Декларації прав людини) набув рекомендаційних і викладений, зокрема, у Рекомендаціях CM/Rec(2010)4 Комітету міністрів країнам-членам з питань прав людини у військовослужбовців (Прийнята Комітетом міністрів Ради Європи 24 лютого 2010 р. на 1077-ому засіданні постійних представників міністрів, текст додається мовою оригіналу), Рекомендації 1572 (2002)1 “Про право на участь в об’єднаннях для службовців професійного складу збройних силˮ (прийнятий Постійною комісією, діючою від імені Парламентської Асамблеї, 3 вересня 2002 року) (витяг додається мовою оригіналу).
Зокрема, у п.54 Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи викладена рекомендація “Военнослужащие должны иметь право вступать в независимые организации, представляющие их интересы, и имеют право действовать организованно и коллективно отстаивать свои интересы. В тех случаях, когда эти права не предоставляются, сохраняющееся обоснование для введения таких ограничений должно быть пересмотрено, и ненужные и несоразмерные ограничения права на свободу собраний и ассоциаций должны быть отмененыˮ.
Така позиція Комітету Міністрів підтримується й Постійною комісією ПАРЄ: “разрешить служащим вооруженных сил и военному персоналу создавать представительные ассоциации с правом ведения переговоров по вопросам, относящимся к окладам и условиям наймаˮ.
Варто зауважити, що при відсутності фіксованого членства у переважній більшості громадських організацій та неможливості контролю за їхньою, навіть публічною, діяльністю, зазначені норми носять в цілому декларативний характер і лише створюють правові умови для формальної відмови військовослужбовців — представників військових формувань від участі в заходах, організованих громадськістю.
Тому Спілка офіцерів України вважає внесені ініціативи щодо політичної неупередженості обмеженням прав військовослужбовців на участь у діяльності громадських організацій і професійних спілок, а з іншого боку — черговою адміністративною спробою обмежити можливості громадських організацій та їхній вплив на суспільні процеси у Збройних Силах України та інших військових формуваннях.
З урахуванням викладеного, Спілка офіцерів України вважає за необхідне не обмежувати прав військовослужбовців на створення громадських організацій та усунути протиріччя між ст.5 та ст. ст.5¹. Для цього у визначений процедурний спосіб вилучити із внесеної редакції ст.5¹ “Політична неупередженістьˮ пропозиції щодо обмеження прав військовослужбовців на участь у діяльності громадських організацій і професійних спілок, вимоги припиняти членство в громадських організаціях і заборону демонструвати своє ставлення до них. На наше переконання, зазначені обмеження не додадуть позитиву до репутації військовослужбовців, як політично неупереджених.
Також Спілка офіцерів України звертається до народних депутатів України, Кабінету Міністрів України завершити формування правових основ створення та діяльності професійних спілок військовослужбовців, вжити дієвих заходів щодо імплементації Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи CM/Rec(2010)4 країнам-членам з питань прав людини у військовослужбовців.

Додатки:
• Рекомендації CM/Rec(2010)4 Комітету міністрів країнам-членам з питань прав людини у військовослужбовців (витяг)

(https://www.refworld.org.ru/publisher,COEMINISTERS,,,5513fe584,0.html);

• Рекомендації остійної комісіє ПАРЄ 1572 (2002)1 “Про право на участь в об’єднаннях для службовців професійного складу збройних силˮ (витяг)

(https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806413b9).

Голова Всеукраїнської громадської організації
Спілка офіцерів України
полковник Олександр Сасько

21 травня 2021 року.

Comments are closed.